کد خبر: 938040
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
هادی حسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بررسی اطلاعات بورس منطقه‌ای سمنان بیانگر آن است که طی سال‌های ۸۴ الی ۹۶ ارزش بازار شرکت‌های سمنانی پذیرفته شده در بازار سرمایه از محدوده ۱۵۴ میلیارد تومان به ۷۱۲ میلیارد تومان جهش داشته است، در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال ۹۲ این بنگاه‌ها سقف ارزش خود را تجربه کرده‌اند.

به گزارش «جوان»، گزارش عملکرد بورس‌های منطقه‌ای منتشره از سوی بازار سرمایه نشان می‌دهد که بورس منطقه‌ای استان سمنان در اواخر سال ۸۴ افتتاح و آغاز به کار کرد‌ه است در واقع تولد بورس منطقه‌ای سمنان به دولت نهم برمی‌گردد که هر دو رئیس‌جمهور نیز از این استان بوده‌اند. گفتنی است شرکت‌هایی، چون سیمان شاهرود، فروسیلیس سمنان، معدنی و املاح ایران و شکر شاهرود شرکت‌های استانی هستند که موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار شده‌اند. از سوی دیگر، شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود از شرکت‌های منطقه‌ای است که در سال ۹۱ در بازار فرابورس پذیرش شد. در رابطه با ارزش بازار شرکت‌های سمنانی پذیرفته شده در بازار سرمایه طی سال‌های ۸۴ الی ۹۶ اطلاعات منتشره نشان از جهش ارزش بازاری این بنگاه‌ها از مرز ۱۵۴ میلیارد تومان به بیش از ۷۱۲ میلیارد تومان دارد. در عین حال اندیکار تور‌های ارزش بازاری شرکت‌های سمانی حاضر در بازار سرمایه نشان می‌دهد این بنگاه‌ها در سال ۹۲ رکورد ۱۰۳۵ میلیارد تومانی را ثبت کرده‌اند. در رابطه با کارگزاران تالار منطقه‌ای سمنان باید عنوان داشت که در حال حاضر چهار کارگزاری در شهرستان سمنان و سه کارگزاری در شهرستان شاهرود در حال ارائه خدمات خرید و فروش سهام به سهامداران هستند.
کارگزاری بانک‌های سپه، کشاورزی، توسعه صادرات و همچنین کارگزاری‌های بورس بیمه، آراد ایرانیان، مفید و فارابی در این منطقه خدمات ارائه می‌دهند. ارزش معاملات بورس منطقه‌ای سمنان از ابتدای فعالیت تا پایان آبان ماه سال ۹۷ بالغ بر ۸ /۲ هزار میلیارد بوده است.

به‌طوری‌که حجم معاملات از محدوده ۷ /۲ میلیارد (چهار ماهه انتهای سال ۸۴) به ۴۰۲ میلیارد در هشت ماهه سال ۹۷ رسیده است و حجم معاملات کل سهام در این مدت بیش از ۹ میلیارد بوده است که در چهارماهه انتهایی سال ۸۴ در حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ سهم در این تالار معامله شده است که حجم معاملات در هشت ماهه سال ۹۷ به بیش از ۵/ ۱ میلیارد سهم رسیده است. رکورد ارزش معاملات نیز در طول فعالیت کارگزاری منطقه‌ای سمنان مربوط به سال ۹۲ با بیش از ۳ /۵ هزار میلیارد بوده است.
آمار کد‌های معاملاتی صادر شده در بورس منطقه‌ای فوق نشان می‌دهد که ۱۹ هزار و ۸۳۰ کد سهامداری برای متقاضیان در بورس منطقه‌ای صادر شده است. این در حالیست که آمار نفوس و مسکن استان سمنان برای سال ۹۵ جمعیت این استان را ۷۰۲ هزار نفر گزارش کرده است.

حوزه تأمین مالی در اقتصاد ایران با مشکل مواجه است و وجود عموم نقدینگی در قالب سپرده‌های بلندمدت بانکی نشان می‌دهد که دانش اقتصادی عامه مردم ایران اندک است و باید با معرفی اقتصاد ایران و بازار سرمایه به مردم زمینه تقویت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را فراهم آورد. توسعه بورس‌های منطقه‌ای باید در دستور کار دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، شورای عالی بورس اوراق بهادار و سازمان بورس اوراق بهادار قرار گیرد و نهاد‌های پولی و مالی و استانداران و فرمانداران باید در این باره اهتمام ورزند. بازار سرمایه و سهامداری دریچه‌ای است که می‌توان از این دریچه اقتصاد ایران و دارایی‌ها و سرمایه‌های کشور در حوزه بنگاه‌داری را به مردم معرفی کرد. از این رو توسعه بازار سرمایه منهای توسعه گردش آزاد اطلاعات اقتصادی و شفافیت بنگاه‌ها یک آسیب جدی است که امروز بازار سرمایه ایران را تهدید می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار